BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Aug 19, 2012

Kehidupan di Madrasah

Habis sudah sebulan kita puasa...Aku pulang dari madrasah tahfiz wal ulum pada 16 ogos(27 ramadhan) lepas...so sempat la berbuka juga bersama family di rumah...Alhamdulillah..aku rasa gembira juga berpuasa di madrasah..bulan puasa diisi dengan sebaik mungkin....adik2 aku 3 orang ada disana juga..hani, hafizah dan rahmah..di sana hanya ada pelajar perempuan dari umur 10 tahun hingga 20 tahun..so aku p sana, aku lebih tua la..23 tahun...hahaha..tapi semua aku kawan...kat asrama 2 ada 46 pelajar saja..aku dan seorang lagi budak dari madrasah semeling menumpang ja untuk bulan ramadhan...dorg layan aku dengan baik juga..aku dapat belajar banyak perkara bila berada di sana...asrama ngn cluz bersebelahan saja..bersambung plak 2..so xyah jalan jauh2 nk p cluz la..hehe..ada 2 jenis cluz di sana..iaitu cluz Alimah dan Hafizah..Alimah untuk pelajar2 yang belajar agama dari kitab2 yang diajar oleh ustaz2...cluz Hafizah plak cluz untuk menghafal Al-Quran...aku masuk dua2 jenis cluz...tamak x??hehe..nak cari ilmu memg kena tamak kan..hehe...Alhamdulillah banyak ilmu agama yang aku pelajari..perkara yang aku xtahu dapat aku tahu serba sedikit...aku sempat juga menghafal beberapa surah seperti Ar-Rahman, Al-Waqiah dan As-Sejadah...aku khatam Al-Quran pada 25 Ramadhan...cluz ada hari isnin hingga jumaat saja..sabtu ngn ahad cluz cuti..tapi jadual harian tetap terisi dengan aktiviti...setiap hari ahad, kami berjalan sama2 pergi Taalim(pengajaran) kat rumah orang di kampung itu juga...dalam 1km saja..hari sabtu plak, kami bergotong-royong membersihkan madrasah n asrama..jadual kami xla padat sangat..sesiapa yang melanggar peraturan dan xikut jadual akan dikenakan denda...peraturan agak ketat juga la..tapi untuk mendisiplinkan pelajar2 juga kan..walaupun aku xakan dikenakan denda sebab aku pelajar tumpang ja tapi aku tetap ikut peraturan juga..jadi contoh untuk adik2..malu la klu aku xbleh ikut peraturan...penah juga aku terlanggar peraturan tetapi bersebab la..aku xberapa sihat la..biasa la perempuan..dalam sebulan mesti ada sakit yang mendatang..tapi Alhamdulillah akhirnya aku boleh ikut juga peraturan2nya..aku sempat juga belajar mengkait dari pelajar2 di situ..tq ya aishah, sabrina n khadijah hani coz sudi ajar aku mengkait...tapi xsempat habis belajar..aku sempat kait buat songkok sket ja..hukhuk...xpe yang penting asas dah tahu sket..hehe..lepas ni boleh la aku mereka2 plak..hehe..sebelum balik aku sempat buat kad raya untuk pelajar2 di situ untuk dorang tulis ucapan..pas2 aku ambik balik..hehehe..sebagai kenangan untuk aku bersama dorang..ala rindu la plak kat dorang..ok la kat bawah ni aku letak jadual aku sepanjang bulan ramadhan di madrasah...ada ibadat2 yang aku tambah sendiri...boleh ja buat janji xkacau jadual yang disusun pihak asrama..kot2 klu sesiapa berminat nak belajar kat sana kan..hehe...

Jadual Harian

4.00pg - bangun pagi, mandi
4.30 - solat Tahajud n Hajat
5.00 - sahur
5.30 - mengaji Al-Quran
6.00 - solat Subuh berjemaah dan zikir
6.30 - baca ma'tsurat (xtermasuk dalam jadual-aku ja baca sendiri)
6.45 - dakwah (berdakwah kepada pelajar2 di situ juga- bergilir2 menyampaikan dakwah)
7.00 - buat tugasan (cth; sapu sampah, kemas katil n sidai baju)
8.00 - bersiap2 nak masuk cluz
8.15 - solat dhuha (xtermasuk dalam jadual asrama- buat sendiri)
8.30 - cluz belajar Adab dari ustaz..
9.00 - cluz tafsir Al-Quran
9.45 - cluz belajar Feqah
11.00 - cluz Hafizah (aku hafal surah Ar-Rahman, Al-Waqiah & As-Sejadah)
12.15tghari- habis cluz
12.30 - Taalim di asrama
1.15ptg - bersiap2 solat
1.30 - solat zohor berjemaah
2.00 - tidur
4.00 - mengaji Al-Quran
5.00 - solat Asar berjemaah
6.00 - buat tugasan dan mandi
7.00mlm - zikir dan baca Ma'tsurat
7.30 - berbuka puasa (minum air dan makan kurma)
7.45 - solat Maghrib
8.00 - makan malam (makan nasi- selalunya ada orang buat kenduri- kalau xda kami bergilir2 tolong warden masak untuk berbuka, more, dan sahur)
8.30 - mengaji Al-Quran
9.00 - solat Isyak dan Tarawih (pelajar2 Hafizah menjadi imam untuk Tarawih 20 rakaat- kami sempat khatam pada malam 23 ramadhan)
10.30 - more
11.00 - tidur

Hari Sabtu kami tiada cluz..so kami gantikan dengan gotong-ryong dar jam 7pagi hingga 10pagi...lepas 2 boleh la berehat2...
kalau hari ahad, kami kena tidur jam 8 pagi hingga 10 pagi..lepas bangun pergi taalim di rumah orang kampung...tapi lepas zohor tidur lagi...hehe...untuk solat tahajud nanti..

ni lah pakaian rasmi pelajar madrasah ni..aku ngn adik2ku...

aku dan sabrina- pelajar madrasah..

ni meja2 yang digunakan pelajar2 Hafizah untuk menghafal Al-Quran..

musolla kami.
kad raya yang dibuat oleh aku utk pelajar2 madrasah..hihik..




Semoga apa yang aku pelajari dapat aku amalkan dengan sebaik mungkin dan beristiqamah...

Semoga kita berjumpa lagi dengan Ramadhan pada tahun hadapan..aaaminnn...


2 comments:

Hahitaf Nitaf. said...

Assalamu'alaikum kak. Sya ade bace post akk selama berada di madrasah. Sya jamin yg akk mesti seronok dpat masuk sane walaupun hanya tumpang je. Dpat bnyk ilmu agama dll yg baik-2. Sya cuba google, kehidupan di madrasah sbb sya nk tau lbih cmana pelajar-2 tahfiz bljr kt sne. Sya nk tau ni pun sejak ayh sya bwak 2 pljr madrasah dtg jd imam kt tmn sya dduk spnjg bulan ramadhan thun ni. Sbnrnya ade bnyk bnda yg baik blaku pd dri sya slpas pd hari tu. Alhamdulillah :)

Jue said...

Alhamdulillah...kak masih diberi kesempatan untuk merasai sendiri tinggal di madrasah walaupun sementara..sangat seronok berada di sana terutama bulan ramadhan..masa xterbuang begitu sahaja..setiap masa diisi dengan baik seperti tadarus, zikir, khidmat, belajar agama dari kitab2(Taalim) dan hafal Al-Quran..perkara yang kak xbelajar di uum, kak dapat di madrasah..syukur sgt2..ada juga perubahan pada diri akak..kak rasa lebih yakin dan seronok dapat melakukan ibadat kerana dapat tahu byk fadhilatnya..semoga kita terus kekal beristiqamah dalam melakukan amalan ibaddah..selamat maju jaya..:)