BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Apr 8, 2012

Kem Kandu Eco Advanture

Sekarang ni pelajar ijazah UUM tengah bercuti semester selama seminggu..tapi aku xbalik umah lagi..aku balik esok la sebabnya aku baru balik dari camping di kem kandu maghrib tadi...camping ni anjuran gabungan mahasiswa anak-anak perak..aku kn dilahirkan di perak, so joint ja la..lagi pon member2 sek aku dulu ada ikut juga..kami bertolak dari varsity mall pada jam 6.30ptg ,5 april 2012..hanya 32peserta yg menyertai..kami sampai di kem pada jam 11.30 malam..kami naik lori untuk sampai di kem..bas hanya berhenti di tepi jalan besar sahaja..wah! ini pengalaman pertama aku naik lori ni..apa rasa?sgat bez duk kat belakang..try la..hihik..selepas makan malam kami memasang khemah di tempat yg disediakn..kemudian kami berkumpul untuk dibhagikan kump dan briffing tentang aktivti yang akan dijalankan...pada jam 1pagi baru kami bersurai serta tidur..

pada hari kedua, 6 April, Jumaat..selepas sarapan pagi kami berkumpul dan melakukan senaman pagi..selepas bersenam kami berjalan mengikut kumpulan masuk ke gua kandu diketuai ranger kem kandu..abg2 ranjer sema berkemahiran dh..kami masuk ke dalam gua kandu yg penuh batu2 licin..perlu lebih berhati2..dlam gua juga sangat gelap..so kami perlu membawa lampu suluh..kami diminta memakai sarung tangan untuk memegang tali...ada sesetngah tempat kami perlu menggunakan tali untuk naik ke atas dan turun ke bawah yg penuh batu berlicin..sangat berdebu dalam gua ni..sdey jga tgk, byak contengan dari pihak yg x bertanggungjawab..kita perlu jaga alam sekitar ya..hehehe..kami sampai di kem lebih kurang 12.30 tgahari..kami terus masak beramai2 untuk makan tengahari..lauknya telur dadar, ayam masak kicap dan sayur kobis..sedap juga!selepas zohor kami pergi jungle traking walaupon hujan lebat mencurah2..jauh jugala..7km..kami bercadang untuk buat water tubing sekali tapi disebabkan hujan lebat, air sungai jadi sangat deras dan keruh..jadi kami terpaksa berpatah balik..selepas 1 km berjalan, beberapa peserta tidak larat utk berjalan lgi..oleh itu ranger2 perlu balik untuk mengambil lori membawa pulang kami..tapi dia membenarkan juga jika ada sesiapa yg mahu mengikut balik jalan sama2..iaitu berjalan selama 5km selepas ambil jalan pintas..xramai yg ikut jalan balik..lebih kurang 15org ja termasuk aku..sedeynya kami bila tiba di kem..ada khemah yg dibina runtuh..khemah aku ok cuma bumbungnya meresap air dan basahla beg baju aku..abis sema baju aku basah..lantai khemah juga bergenang air..terpaksa la kami tidur di surau malam 2..selepas magrib kami makan bbq..kami masak beramai2..ada nasi goreng, megi goreng, ayam bakar, jagung bakar, sosej bakar dan koktel..selepas makan setiap kumpulan membuat persembahan..kami juga menyanyi sama2..sangat meriah malam 2..tapi aku tidak balik tidur awal kerana aku tidak berapa sihat..

ok jom masak!

pada hari ketiga, 7 April, Sabtu, selepas bersarapan nasi dengan sardin, kami dibawa naik lori untuk pergi membuat aktiviti seterusnya..kami dibhagi kpada 2 kump..iaitu satu kump buat water cross dan satu kump lagi buat water tubing..kump aku dan kump satu perlu buat water tubbing dahulu..so kami kena pakai baju pelampung keselamatan..kami diberi pelangpung setiap orang untuk baring di atas pelampung..kami perlu berenang sejauh 5km untuk smpai ke garisan penamat..aku hampir lemas sebanyak 3 kali..sebabnya semasa turun cerun dan terlanggar ranting2 kayu..huh!xdapat digambarkan perasaan cemas 2..sebelah kasut aku juga hilang sebabnya tercabut dari kaki aku..sedehnya..apa2 pon aku selamat sampai ke garisan penamat dengan selamatnya walau pon bercalar2 kaki aku disebabkan tersepak batu2 sungai..air sungai sangat deras juga menyebabkan sukar aku berjalan dalam air..selepas itu kami pperlu melakukan water crossing..tapi aku xdapat buat kesemuanya..hanya suku perjalanan sebab kaki aku terdapt byak luka...selepas kump kami selesai, kumpalan yg lain pula membuat perkara yg sama..selepas semua selesai membuat aktiviti, kami pon pulang menaiki lori menuju balik ke kem...selepas sampai kami mandi dan mengemas semua barang2 untuk pulang ke rumah..pada jam 2ptg kami bergambar beramai2 selepas majlis penutup..selepas itu kami menaiki lori kembali utk menaiki bas di tepi jalan besar..kami naik bas untuk pulang ke UUM..ok la selamat bercuti ya kawan2..penuhi setiap aktiviti kamu dengan aktiviti yang berfaedah..walaupon kamu jatuh, jgn lupa untuk bangun kembali ok..fighting!!!